• ducati_multistrada_950_ambience_03_uc69574_low.jpg
  • ducati_panigale v2_ambience_08_uc101498_low.jpg
  • 11_1299 panigale r final edition_uc69712_low.jpg
  • my20_ducati_streetfighter v4 s_ambience_28_uc101649_low.jpg
  • 53_ducati_monster_1200_s_my20_uc90984_low.jpg
  • 51_ducati_hypermotard 950 sp_action_uc69099_low.jpg
  • my20_ducati_mig-s_05_uc101418_low.jpg
  • 38 supersport s_uc31917_low.jpg
  • multistrada 1260 enduro_action_offroad 02_uc68405_low.jpg
  • my20_ducati_multistrada 1260 s grand tour_05_uc101611_low.jpg
  • multistrada 1260 s action 32_uc34983_low.jpg
  • my20_ducati_streetfighter v4 s_ambience_37_uc101657_low.jpg
  • 16_ducati panigale v4 r action_uc69253_low.jpg

 

Ducati kondigt de productie aan van de eerste motorfiets ter wereld die is uitgerust met radartechnologie voor en achter: de nieuwe Multistrada V4

•    De productie van de Multistrada V4 gaat van start, de vierde generatie van één van de meest succesvolle motorfietsen van het in Bologna gevestigde bedrijf, waarvan er al meer dan 110.000 eenheden zijn geproduceerd
•    De motor is uitgerust met een volledig nieuw V4-motorblok die is ontwikkeld voor een maximale soepele werking en een aanzienlijke verlenging van de onderhoudsintervallen
•    De Multistrada V4 is de eerste motorfiets ter wereld die is uitgerust met een radar aan de voor- en achterzijde die de gebruiker een revolutionair rijhulpsysteem kan bieden
Borgo Panigale, Bologna, 6 oktober 2020 - De productie van de Multistrada V4 is begonnen in de Ducati fabriek in Borgo Panigale: de eerste motorfiets die gebruik maakt van de voor- en achterradartechnologie. De Multistrada V4 markeert een historisch keerpunt voor de in Bologna gevestigde motorfietsfabrikant en zal op 4 november officieel worden gepresenteerd.

Voor de vierde generatie van de Multistrada heeft Ducati een nieuw licht en compact V4 motorblok ontwikkeld, ontworpen om te voldoen aan de behoeften voor "avontuurlijk" gebruik zonder de emotie en sportiviteit te verwaarlozen. Het complete herontwerp maakte het mogelijk om recordbrekende onderhoudsintervallen te bereiken in de wereld van de twee wielen. Alle details van dit nieuwe motorblok worden op 15 oktober onthuld.

Ducati brengt radars op productiefietsen, en bevestigt wat in 2018 werd aangekondigd. De invoering van deze systemen belooft een ware revolutie te worden voor de wereld van de tweewielers en markeert een nieuw niveau van uitmuntendheid op het gebied van comfort en rijassistentie, met name bij lange afstanden op de snelweg.

Radars zijn geavanceerde hulpsystemen die in staat zijn om het rijden te ondersteunen en comfortabeler te maken dankzij de mogelijkheid om de huidige situatie rond de motor te analyseren en reconstrueren. De belangstelling van Ducati voor dit soort systemen gaat terug tot 2016, toen het bedrijf in samenwerking met de afdeling Elektronica, Informatie en Bio-engineering van de Politecnico di Milano werkte aan het experimenteren met dit soort systemen.
Deze eerste ervaring heeft de toepasbaarheid van dit soort technologie op voertuigen op twee wielen bevestigd en heeft Ducati ertoe aangezet om een compleet pakket rijassistentie te creëren met behulp van twee radars die binnen vier jaar zijn ontwikkeld en geproduceerd in nauwe samenwerking met Bosch, een technologiepartner op topniveau, en ziet zijn eerste toepassing op de nieuwe Multistrada V4.

Elke radar heeft compacte afmetingen (70 x 60 x 28 mm, vergelijkbaar met een moderne actiecamera) en is perfect te integreren in de motorfiets, met een gewicht van slechts 190 gram.


De radar aan de voorzijde van het voertuig regelt de werking van de ACC (Adaptive Cruise Control), die door middel van gecontroleerd remmen en optrekken automatisch de afstand (instelbaar op vier niveaus) tot andere voertuigen aanpast bij een snelheid tussen 30 en 160 km/u. Dit van auto's afgeleide systeem is geëvolueerd en ontwikkeld volgens de dynamiek en de ergonomie van een tweewielervoertuig. Met name de invloed van het systeem op de vertraging en de acceleratie is beperkt om ervoor te zorgen dat de rijder het voertuig in elke situatie onder controle kan houden. Het systeem maakt het mogelijk om comfortabeler te rijden, vooral op lange snelwegritten.

De achterste radar daarentegen is in staat om voertuigen te detecteren en te rapporteren die zich in de zogenaamde dode hoek bevinden, d.w.z. het gebied dat niet zichtbaar is, noch direct door de rijder, noch via de achteruitkijkspiegel. Het BSD-systeem (Blind Spot Detection) signaleert ook het naderen van voertuigen met hoge snelheid van achteren.
Om de technisch-wetenschappelijke waarde van het onderzoeksproject te onderstrepen, dat gezamenlijk wordt uitgevoerd door ingenieurs en onderzoekers van Ducati en studenten van het Politecnico di Milano, is in mei 2017 een octrooiaanvraag ingediend met betrekking tot de controle algoritmen van dit systeem. In juni 2017 werd een wetenschappelijke publicatie gepresenteerd op het IEEE - Intelligent Vehicles Symposium (IV) in Redondo Beach, Californië.

doc

newsletter

banner maintenance